Wednesday, October 17, 2018

BBM3410 /18: Cabaran Demi Cabaran

CABARAN!

Saya rasa semua orang ada cabaran dia, saya pun sama. Kadang, rasa tak mampu nak hadap cabaran kehidupan. Tapi, kita manusia tak lepas dari diuji kan?

Sejak dua menjak ni, saya rasa cabaran saya makin tercabar! Sebabnya, bila masuk minggu ke-6 ni minggu yang saya rasa sangat2 hilang semangat. Kau boleh bayang tak? Nak demam rasa. 

Kena hadap PITA yang masih lagi diawan-awangan tanpa kepastian, hadap test peperiksaan, pembentangan subjek, assignments lagi.. Otak pun rasa dah tepu nak masuk semua tu, cabaran semester akhir ni buatkan jiwa dan raga memberontak! 

Limit untuk saya bertahan, rasa dah terbang seketika.. Sedih bila semangat hilang sebab semua tu lumrah belajar kot. Apa pun, doakan semoga saya kuat hadap semua cabaran tu hingga akhirnya. 

Ujian Undang2 keluarga Islam

            Ujian pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah

Benarlah kata-kata Imam As-Syafie, 

"Jika kamu merasakan penatnya belajar (menuntut ilmu) , maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan". 

Jadi, jangan merasa lemah untuk terus belajar kerana ilmu itu penyuluh kehidupan. 

Kuatkan semangat! 

No comments:

Bersangka Baik

Assalamualaikum. Susahnya nak didik diri bersangka baik. Bukan kerana tidak menerima segala takdir tetapi kerana jahilnya ilmu dalam diri....