Thursday, April 4, 2019

Ujian Manusia Berbeza

Assalamualaikum w.b.t

Entry kali ini tentang 'UJIAN'.

Ujian, semua tahu apa itu ujian tetapi bentuk ujian itu tiada siapa tahu bagaimana kejadiannya.

Ujian, simboliknya adalah 'masalah'.. Cuma bila disebut 'masalah' ia terlihat daripada sudut perkara yang 'mampu' dihadapi walaupun terasa sukar.. Manakala ujian pula merupakan satu perkataan yang melibatkan tentang dalaman dan luaran.. Ada ketika berkaitan dengan spritual manusia..terasa ia datang daripada Allah.

UJIAN.

Setiap manusia Allah beri ujian yang berbeza. Ada yang senang, ada yang susah, manis, pahit ringan, berat dan sebagainya. Namun semua itu adalah bentuk tarbiah daripada Allah buat hamba-Nya.

Ada ketika manusia ini bila melihat kehidupan orang lain yang senang lenang, tanpa memikirkan masalah yang dihadapi timbul rasa dengki dan tidak puas hati. Walhal kita tidak tahu apakah yang pernah dialami oleh orang lain sehingga mereka mampu kuat hadapi segalanya sehingga terlihat bahagia dan gembira.

Setiap manusia mempunyai bahagian masing2, rezeki masing2. Tak usah terlalu dengki dengan kehidupan orang lain kerana bahagian kita juga akan ada cuma bentuknya berbeza.

Bila fikir soal apa yang manusia katakan, nescaya penat untuk difikirkan. Bila ingat apa yang manusia katakan, nescaya rasa sedih mengundang luka.

Tetapi, harus ingat kita hidup untuk siapa?

UNTUK MANUSIA ATAU ALLAH?

Sebab itu Allah bagi ujian berbeza2. Bukan untuk membezakan manusia tetapi untuk mendidik manusia dan supaya manusia berfikir tentang hikmah disebalik ujian.

Setiap orang ada kelebihan dan kekurangan. Masing2 tidak pernah sama caranya.. Makin kita mengenal kelemahan diri, makin kita sedar bahawa kita tiada apa2 pun. Segala yang ada semua milik Allah.

Hidup kita untuk manusia atau untuk Allah?

Memikirkan dunia, kehidupan yang penuh tipu daya nescaya kecewa dan sakit.. Kerana banyak perkara yang negatif yang hadir.. Ia boleh melemahkan jiwa...

Kerana itu setiap ujian yang hadir mengikut kemampuan masing2. Allah tidak akn membebankan seseorang melebihi kemampuannya.

Yakinlah pada Allah.
Semoga bahagia menjemputmu.



Friday | 5 April 2019
Yaumul Juma'ah
Allah menenangkan hati.




No comments:

Bersangka Baik

Assalamualaikum. Susahnya nak didik diri bersangka baik. Bukan kerana tidak menerima segala takdir tetapi kerana jahilnya ilmu dalam diri....